‘De organisatie ademt PDL en het enthousiasme is voelbaar en zichtbaar bij iedereen. Een dikke pluim voor alle inzet!’ Het is de beknopte samenvatting van de PDL-audit (PDL staat voor Passiviteit van het Dagelijks Leven) die Nieuw Rijsenburgh september vorig jaar kreeg omdat het in 2008 behaalde PDL-keurmerk verlopen was. Marijke Groeneweg, bestuurslid van de landelijke Stichting PDL herhaalde deze woorden vrijdag 25 juni tijdens de officiële uitreiking van het PDL keurmerk in Nieuw Rijsenburgh.
Vier pijlers
Het tastbare PDL keurmerk is een aluminium plaatje met inscriptie en is met vier afstandhouders te bevestigen. “Afstandhouder past niet bij PDL”, speechte Marijke verder. “Ik noem het liever vier pijlers.” De pijlers staan voor:
1. De geschiedenis van de PDL
2. De bewoner of belanghebbende
3. Het PDL team en
4. CuraMare.
Geschiedenis van de PDL
Nieuw Rijsenburgh staat letterlijk op de fundamenten van voormalig verpleeghuis De Samaritaan. Daar is in de jaren ’80 de zorgmethode PDL ontstaan. Aanleiding was de zoektocht van zorgmedewerkers en fysiotherapeuten naar oplossingen voor passiviteitsproblemen.
Voor Marijke staat de pijler geschiedenis gelijk aan ‘Henk, Bram, Margret en De Sam(aritaan)’. Namen die ze regelmatig terughoort van leerlingen en collega’s. Henk Nijkamp, voormalig fysiotherapeut in De Samaritaan en mede grondlegger van de PDL werd later PDL-coördinator bij CuraMare. Bij zijn pensionering nam teammanager Margret Kalle deze rol over.
Bram Grit, voormalig PDL-docent bij het Albeda Collega, werkte ruim 35 jaar geleden in De Samaritaan. Aanwezig bij de uitreiking vrijdagmiddag vertelt hij over ‘Passie Doet Leven’. In mijn lessen en workshops sprak ik liever over ‘passie doet leven’ dan over Passiviteiten van het Dagelijks Leven’. “De passie van zorgmedewerkers geeft levensgeluk naar cliënten.” Bram is trots dat op de plek waar het allemaal begon, deze passie nog steeds wordt voortgezet en bekroond met een keurmerk.
Glimlach voor bewoner of belanghebbende
Vanuit deze passie werkt Margret met PDL-coördinatoren en werkgroepen samen om PDL op de kaart te houden binnen CuraMare. Dit was ook de uitdaging volgens het auditrapport: vasthouden wat bereikt is en dit borgen.
“De glimlach op het gezicht van bewoners en tevreden medewerkers: daar doen we het voor”, houdt Margret de aanwezigen voor. “Elke cliënt gunnen we liefdevolle persoonsgerichte zorg op maat, en een één op één benadering met zo min mogelijk belasting en pijn. Tegelijk ervaren verzorgenden hun werk niet als zwaar(der). Door minder fysieke belasting en door met de PDL hét verschil te maken voor cliënten is er meer werktevredenheid. Voor mij als manager betekent het minder verzuim en tevreden medewerkers.”
PDL-team
Elke woonzorglocatie heeft een eigen PDL-team. Volgens Marijke staat het team voor expert in kennis, energie, doorzetten, uithoudingsvermogen, bereikbaar en beschikbaar voor wie dat vraagt.
Margret: “Zonder de inzet van de PDL-teams, samenwerking met collega’s van CuraMare Behandeling en PDL-coördinatoren hadden we dit keurmerk niet behaald.” Dankwoorden en bloemen bekroonden dit aan het einde van het officiële gedeelte.
Trots
“Een voorbeeld instelling voor velen: een bord op de deur is een eer, maar de uitvoering is essentieel. Zo doen we dat hier!”, eindigt Marijke haar speech.
Karin Menk, divisiemanager langdurige zorg a.i., kan dit alleen maar beamen. “Als ik zie wat hier tot stand is gebracht, ook ondanks het moeilijke coronajaar, ben ik alleen maar trots. Trots op de drive van bevlogen medewerkers die hun kennis graag delen met de andere woonzorglocaties van CuraMare”.
Toekomst
“We gaan focussen, niet alles tegelijk”, gaat Karin verder. De mouwen zijn al opgestroopt om ook de andere woonzorglocaties klaar te stomen voor de aanvraag van certificering. “Een keurmerkplaatje is geen doel op zich. Ons doel is wel die glimlach op het gezicht van cliënten en medewerkers krijgen. Hiermee draagt PDL bij aan kwaliteit, innovaties in de zorg én aan duurzaam inzetbare medewerkers. Iets wat we voor de toekomst hard nodig hebben.”
Wat is PDL?
CuraMare werkt vanuit hun visie op liefdevolle en persoonsgerichte zorg met de PDL-methode: Passiviteit van het Dagelijks Leven. Wij vragen ons hierbij steeds af: hoe maken we het de cliënt die moeite heeft met de dagelijkse handelingen zo gemakkelijk en comfortabel mogelijk? Ongeacht zijn of haar indicatie, ziektebeeld of wonend op een appartement of woongroep. \
De PDL-methode omvat een verzameling van handelingen, maatregelen en voorzieningen die bijdragen aan optimale verzorging en verpleging, begeleiding en aandacht (belevingsgericht). We gaan uit van mogelijkheden, in plaats van de beperkingen. De PDL-methode kent zeven aandachtsgebieden: liggen, zitten, gewassen worden, gekleed worden, verschoond worden, eten en drinken en verplaatst worden.
Meer weten over PDL? Kijk op https://stichtingpdl.nl/ of https://www.curamare.nl/pdl