CuraMare streeft ernaar om zorg van goede kwaliteit te leveren. Toch kunnen er dingen anders lopen dan u had verwacht. De eenvoudigste en vaak ook de beste oplossing is uw klacht bespreken met de betrokken arts, medewerker of leidinggevende van de afdeling. Een gesprek kan verhelderend werken en mogelijk de oorzaak van uw ongenoegen wegnemen.
Wanneer u het moeilijk vindt zelf een klacht naar voren te brengen, dan kunt u een familielid of een bekende vragen u hierbij te helpen: een vertegenwoordiger of familielid mag namens u een klacht indienen. Maar u kunt ook een beroep doen op de cliëntvertrouwenspersoon.
Mocht u toch beslissen om een klacht in te dienen, dan kunt u dit doen via de klachtenfunctionaris.
Heeft u een klacht, dan wordt deze door een van onze klachtenfunctionarissen in behandeling genomen. Zij neemt contact met u op om te bespreken op welke wijze uw klacht in behandeling wordt genomen en kan u hier ook advies over geven. Onze klachtenfunctionarissen zijn ten allen tijde onpartijdig en hebben geheimhoudingsplicht voor alles wat u vertelt!
De klachtenfunctionaris streeft ernaar om uw klacht zo spoedig mogelijk af te handelen, uiterlijk binnen een termijn van zes weken. Als dit niet mogelijk is, krijgt u hiervan bericht. Met het indienen van uw klacht geeft u de klachtenfunctionaris en de betrokkene(n) uit het ziekenhuis, die om een reactie worden gevraagd, toestemming tot het inzien van het medisch en verpleegkundig dossier. Indien u dit niet wilt, dient u dit schriftelijk kenbaar te maken.
Indien u zelf niet in staat bent een klacht in te dienen, dan kan uw wettelijk vertegenwoordiger namens u een klacht indienen. Wanneer een klacht wordt ingediend door een ander dan de patiënt zelf, dient de patiënt de (klacht)brief mede te ondertekenen. De klachtenfunctionaris heeft een geheimhoudingsplicht over alles wat u vertelt. Alleen met uw toestemming wordt uw klacht aan anderen bekend gemaakt, bijvoorbeeld aan de Raad van Bestuur. Uiteraard gaat men hierbij zorgvuldig om met uw persoonsgegevens.
Wanneer u een klacht indient, wordt deze geregistreerd. Aan de hand van een geanonimiseerd overzicht worden de klachten elk kwartaal besproken met de Raad van Bestuur. Uw klacht is daarmee een belangrijk hulpmiddel ter verbetering van de kwaliteit van onze zorg- en dienstverlening. Tevens wordt een jaarverslag opgesteld, waarin de klachten geanonimiseerd worden opgenomen.
Wilt u een klacht indienen, dan kan dit via het online klachtenformulier of op papier; u vindt het formulier in de folder Klachtenregeling.
U kunt ook een brief of e-mail sturen naar
CuraMare
t.a.v. klachtenfunctionaris
Postbus 153
3240 AD Middelharnis
klacht@curamare.nl
Of bellen naar 06 53 58 17 40.
Wilt u (vrijblijvend) praten over uw ervaring, wilt u advies over hoe u het beste met uw ervaring kunt omgaan of wilt u weten welke verder stappen u kunt nemen, dan kunt u contact opnemen met een van onze klachtenfunctionarissen. Onze klachtenfunctionarissen zijn ten allen tijde onpartijdig en hebben geheimhoudingsplicht voor alles wat u vertelt!
Zij zijn bereikbaar op 06 53 58 17 40.
U kunt ook een brief sturen naar:
CuraMare
t.a.v. klachtenfunctionaris
Postbus 153
3240AD Middelharnis
of een e-mail sturen naar klacht@curamare.nl
Cliëntvertrouwenspersoon
Voor cliënten van de woonzorglocaties kan het moeilijk zijn hun onvrede of klacht te uiten. De cliëntvertrouwenspersoon kan hen behulpzaam zijn bij het indienen van een klacht bij de klachtenfunctionaris dan wel de Klachtenonderzoekscommissie.
De cliëntvertrouwenspersoon voor CuraMare is Kimberley Wetsteijn.
Kimberley is te bereiken via 06 813 98 928 en info@wetsteijnconsultancy.nl
‘Als cliëntvertrouwenspersoon bewaak ik de eerlijke en respectvolle manier waarop we met elkaar omgaan. Het is van belang dat u binnen CuraMare met plezier woont, zorg ontvangt en/of activiteiten bijwoont. Wanneer u onvrede heeft of niet weet wat u met een situatie aan moet, kan een gesprek met mij duidelijkheid bieden.’
Na een gesprek met de cliëntvertrouwenspersoon kijkt u samen wat de verdere mogelijkheden zijn. Het vervolg van een gesprek met de cliëntvertrouwenspersoon kan bijvoorbeeld zijn dat er een gesprek komt met de leidinggevende van de afdeling in aanwezigheid van de cliëntvertrouwenspersoon. Ook kan de cliëntvertrouwenspersoon u ondersteunen bij het indienen van een klacht bij de klachtenfunctionaris of klachtenonderzoekscommissie.
Cliëntvertrouwenspersoon Wet zorg en dwang (Wzd)
Heeft een cliënt te maken met onvrijwillige zorg en is hij/zij het niet eens met de beperking van vrijheid? Of verblijft iemand onvrijwillig in een zorginstelling en heeft hierover een vraag, klacht of ervaart een probleem? De cliëntvertrouwenspersoon Wzd kan advies en bijstand geven om samen tot een oplossing te komen.
De cliëntvertrouwenspersoon Wzd voor CuraMareWie is Petra Zaanen
Petra is bereikbaar via 06 25 70 29 29 en p.zaanen@hetlsr.nl
Indien u een oordeel over uw klacht wenst, kunt u uw klacht schriftelijk indienen bij de Klachtenonderzoekscommissie van CuraMare en Spijkenisse Medisch Centrum.
Onafhankelijk
De Klachtenonderzoekscommissie is een onafhankelijke commissie die een schriftelijke uitspraak doet over de ontvankelijkheid en de gegrondheid van de klacht. Tevens geeft deze commissie zo nodig aanbevelingen aan de raad van bestuur. De Klachtenonderzoeks-commissie neemt uitsluitend schriftelijke klachten in behandeling.
Hoe werkt de klachtenonderzoekscommissie?
De Klachtenonderzoekscommissie wijst de klager eerst op de mogelijkheid tot bemiddeling door de klachtenfunctionaris. Wanneer dit niet tot het gewenste resultaat leidt of klager stelt geen prijs op bemiddeling, wordt de klacht in behandeling genomen volgens het Reglement van de Klachtenonderzoekscommissie CuraMare en Spijkenisse MC.
De betrokkene(n) wordt in de gelegenheid gesteld om schriftelijk te reageren op de klacht, waarvan de klager een afschrift ontvangt. Vervolgens worden de klager en de betrokkene(n) in de gelegenheid gesteld om in elkaars aanwezigheid de klacht respectievelijk de reactie hierop nader toe te lichten tijdens een hoorzitting. De Klachtenonderzoekscommissie kan tijdens deze hoorzitting nadere vragen stellen. Vervolgens doet de Klachtenonderzoekscommissie een gemotiveerde uitspraak over de gegrondheid van de klacht. De klager, de betrokkene(n) en de raad van bestuur van de organisatie ontvangen schriftelijk de uitspraak. De raad van bestuur geeft na ontvangst van de uitspraak een schriftelijke reactie hierop aan de klager en betrokkene(n).
Privacy
De Klachtenonderzoekscommissie heeft de plicht tot geheimhouding. De Klachtenonderzoekscommissie zal op de meest zorgvuldige en onpartijdige wijze met uw klacht omgaan. De ambtelijk secretaris zal na ontvangst van uw klacht met u contact opnemen en u vragen om een medische machtiging te ondertekenen. Met het ondertekenen van de medische machtiging geeft u toestemming aan de beklaagde(n) om medische informatie over u op te nemen in zijn/haar reactie en de aan de leden en ambtelijk secretaris van de Klachtenonderzoekscommissie om uw medisch en verpleegkundig dossier of zorgleefplan in te zien.
De volledige werkwijze is omschreven in het reglement Klachtenonderzoekscommissie CuraMare en Spijkenisse MC en is op te vragen bij de klachtenfunctionaris of bij de ambtelijk secretaris van de Klachtenonderzoekscommissie.
U kunt uw brief sturen naar: CuraMare
t.a.v. de Klachtenonderzoekscommissie
Postbus 153
3240 AD Middelharnis
Of per e-mail naar: klachtenonderzoekscommissie@curamare.nl.
De klachtenfunctionarissen van CuraMare komen ook naar u toe: één keer per twee maanden bezoeken ze de woonzorglocaties. De klachtenfunctionaris drinkt met u een kopje koffie terwijl ze naar uw verhaal luistert. Ook de cliënten van de thuiszorg zijn welkom op het spreekuur in de dichtstbijzijnde locatie.
Voor meer informatie kunt u de receptie van betreffende locatie raadplegen.