Alle medewerkers en vrijwilligers van CuraMare werken vanuit een aantal verbindende normen en waarden; onze kernwaarden. Dit is de ziel van onze organisatie, het bepaalt wie we zijn.
Deskundigheid betekent voor ons de belofte datgene wat we doen goed te doen. We werken volgens professionele standaarden, nemen verantwoordelijkheid voor ons handelen, staan open voor de mening en wensen van anderen en laten ons handelen toetsen door derden.
Gastvrijheid is ons uitgangspunt voor allen waaraan wij zorg bieden. Wij verplaatsen ons in de gedachtewereld van de patiënt, cliënt, bezoeker en medewerker, hebben oog voor zijn of haar wensen en zorgen voor een veilig en welkom verblijf.
Compassie of mededogen is onze drijfveer om ieder mens te behandelen zoals wij zélf behandeld willen worden met waardigheid en respect voor lichamelijk en geestelijke integriteit. Als volwassenen en gelijkwaardige mensen.
Vertrouwen is geloven in datgene wat we nog niet kunnen zien. Wij zijn trots op het vertrouwen dat patiënten, cliënten, bezoekers en medewerkers in ons stellen. Om het vertrouwen te rechtvaardigen zijn we recht door zee, doen we wat we zeggen en zeggen we wat we (gaan) doen, zijn we integer, communiceren we open en actief over zaken die misgegaan zijn, boeken we resultaten en zijn we continu aan het verbeteren.
CuraMare kent een collegiale tweehoofdige raad van bestuur die eindverantwoordelijk is voor de strategie, het beleid en de realisatie van de missie en doelstellingen van CuraMare. De voorzitter raad van bestuur en het lid raad van bestuur dragen de collectieve eindverantwoording voor het functioneren van de organisatie in totaliteit en leggen hierover gezamenlijk verantwoording af aan de raad van toezicht.
Voorzitter raad van bestuur, drs. J.C. Moerland
Lid raad van bestuur, drs. E. Hoogervorst-van der Meer
In het reglement raad van bestuur zijn vastgelegd:
In de profielen raad van bestuur (document wordt binnenkort toegevoegd) zijn de competenties en aandachtsgebieden beschreven van de bestuurders.
De hoofd- en nevenfuncties van de leden van de raad van bestuur zijn hier in te zien.
De Raad van Toezicht houdt toezicht op het functioneren en de uitvoering van het beleid door de Raad van Bestuur. Daarnaast vervult de Raad van Toezicht een klankbordfunctie en staat de Raad van Bestuur met raad terzijde. Werving en selectie van de leden van de Raad van Toezicht vindt plaats op basis van de profielschets van de Raad van Toezicht. Voor de leden van de Raad van Toezicht is een rooster van aftreden opgesteld.
De Raad van Toezicht heeft drie commissies, te weten:
In de reglementen van de commissies van de Raad van Toezicht zijn vastgelegd:
Kijk voor wie de leden zijn, hun hoofd- en neventaken en het reglement met bijlagen bij Publicaties.
De centrale cliëntenraad bestaat uit afgevaardigden van de cliëntenraden van de woonzorglocaties en thuiszorg&behandeling. Hiermee is de onderlinge afstemming van zaken en onderwerpen die àlle cliënten aangaan geregeld en houden de cliëntenraden elkaar op de hoogte van wat er speelt bij hen.
De centrale cliëntenraad komt regelmatig bijeen. De ene maand voor een interne vergadering, de andere maand voor een overlegvergadering met de vertegenwoordiger van de raad van bestuur van CuraMare.
De jaarplannen en jaarverslagen van alle cliëntenraden vindt u hier.
Recht op privacy
U hebt als patiënt recht op de bescherming van uw privacy. CuraMare draagt ervoor zorg dat er zorgvuldig en vertrouwelijk met uw gegevens wordt omgegaan.
Hulpverleners in de zorg hebben een medisch beroepsgeheim. Dat betekent dat zij niet met derden die niet zijn betrokken bij uw behandeling uw gegevens mogen delen zonder dat u dat goed vindt. Alleen in bijzondere gevallen mogen zij het medisch beroepsgeheim doorbreken. Als zorginstelling is CuraMare ook verplicht om aan de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) te voldoen. In de AVG worden eisen gesteld aan het verwerken van persoonsgegevens.
Verwerking van persoonsgegevens
Zodra u zich bij CuraMare aanmeldt als cliënt, verwerken wij uw persoonsgegevens. Verwerken betekent dat wij uw gegevens bijvoorbeeld verzamelen, opslaan, aanvullen en verstrekken aan zorgverleners. Als u bij ons wordt behandeld, dan worden uw gegevens opgeslagen in een elektronisch cliëntendossier. Naast uw medische gegevens, zoals diagnoses en allergieën, verwerken wij ook uw naam, adres, geboortedatum en BSN. Dit is nodig om te voorkomen dat u met een andere patiënt wordt verwisseld. Wij zullen niet meer gegevens van u verwerken dan noodzakelijk. Wij bewaren uw gegevens minimaal 15 jaar.
Privacybeleid
In ons privacybeleid hebben wij verder omschreven wat wij met uw gegevens doen en waarom. Ook kunt u hier vinden wat uw privacyrechten zijn als cliënt.
Privacybeleid CuraMare
Functionaris gegevensbescherming
Om toezicht te houden op de naleving van de privacywetgeving heeft CuraMare een functionaris gegevensbescherming (FG) aangesteld. Dit is mevrouw mr. M.G.R. van der Poel. Indien u vragen hebt over privacy kunt u bij haar terecht. Ook als u klachten over hoe er met uw gegevens wordt omgegaan, kunt u contact met haar opnemen. U kunt dan een mail sturen naar privacy@curamare.nl, bellen naar 018 7 60 73 00 of een brief naar:
Afdeling Juridische Zaken
t.a.v. Mevr. M.G.R. van der Poel
Postbus 153
3240 AD Middelharnis
Acquisitie via privacy@curamare.nl wordt niet op prijs gesteld.