Bent u cliënt of patiënt van een zorginstelling? Dan kunt u meepraten over het beleid, via de cliëntenraad. Deze inspraak is geregeld in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ).
Centraal en lokaal
CuraMare heeft een cliëntenraad op centraal niveau. Daarnaast zijn er lokale cliëntenraden, per woonzorglocatie en voor het ziekenhuis. Ook is er een Cliëntenraad Externe Cliënten CuraMare (CECC). Deze is voor cliënten van CuraMare Thuiszorg, Cura Mare Behandeling en de dagbesteding.
De centrale cliëntenraad behartigt de gemeenschappelijke belangen van patiënten en cliënten. Hierin zitten cliënten, en ook hun familieleden en partners. Het bestuur van CuraMare houdt bij beslissingen rekening met het advies van deze raad.
Ontvangt u als patiënt of cliënt zorg van ons? Dan staat de centrale of lokale cliëntenraad voor u klaar!
De belangrijkste taak van de cliëntenraad is om de gemeenschappelijke belangen van de cliënten van CuraMare behartigen. Via de cliëntenraad krijgt iedere cliënt van de woonzorglocaties Ebbe en Vloed, Nieuw Rijsenburgh, Bestenwaerd, De Vliedberg/Het Spectrum en van CuraMare Thuiszorg en CuraMare Behandeling en de Dagbesteding een stem bij het vaststellen van beleid. De cliëntenraad krijgt door uw inbreng inzicht en adviseert de Raad van Bestuur over de kwaliteit van zorg.
Rechten
Om de belangen van cliënten goed te kunnen behartigen, heeft de cliëntenraad een aantal rechten. Het eerste recht is het recht op informatie. Dat betekent dat de cliëntenraad goed geïnformeerd moet zijn over het reilen en zeilen van de organisatie. Daarom is er geregeld overleg met de locatiemanager van elke woonzorglocatie. Verder mag de cliëntenraad gevraagd en ongevraagd advies geven aan de Raad van Bestuur over voor u belangrijke zaken. Uw informatie is dus onmisbaar voor een optimale kwaliteit en zorgverlening.
Advies
De locatiemanagers vragen de cliëntenraad om advies over uiteenlopende zaken, bijvoorbeeld over samenwerking met andere organisaties, financiën en over de zorgvisie. Voor belangrijke onderwerpen, zoals voeding, veiligheid, hygiëne, geestelijke verzorging, recreatie en ontspanning en de kwaliteit van de zorg zijn de managers zelfs verplicht om advies te vragen aan de cliëntenraad. Dit heet verzwaard adviesrecht.
Alle woonzorglocaties hebben hun eigen clientenraad. Dat geldt ook voor CuraMare Thuiszorg, CuraMare Behandeling en Dagbesteding, en Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis.
Wilt u weten wie de leden zijn van uw locatie? Klik dan op de locatie/dienst van uw voorkeur:
Alle cliëntenraden hebben elk een afgevaardigde in de centrale cliëntenraad. Hiermee is de onderlinge afstemming van zaken en onderwerpen die àlle cliënten aangaan geregeld en houden de cliëntenraden elkaar op de hoogte van wat er speelt bij hen. De centrale cliëntenraad komt regelmatig bijeen. De ene maand voor een interne vergadering, de andere maand voor een formele vergadering met de managers van CuraMare.
Jaardocumenten van de centrale cliëntenraad vindt u hier.
De leden van de centrale cliëntenraad zijn:
De cliëntenraad bestaat uit cliënten, familieleden en andere vertegenwoordigers die bekend zijn met de dagelijkse gang van zaken op de woonzorglocaties. De leden werken samen en maken tijd vrij voor overleg.
Heeft u vragen of opmerkingen? Of wilt u ook uw steentje bijdragen door de belangen van onze cliënten te behartigen? Neem dan contact op met de cliëntenraadsleden van uw woonzorglocatie of dienst:
Wilt u schriftelijk reageren, stuur dan uw post naar:
Centrale Cliëntenraad | Centrale Cliëntenraad Postbus 153 3240 AD Middelharnis |
||
Cliëntenraad Externe Cliënten CuraMare (CECC) |
|
Cliëntenraad Externe Cliënten CuraMare (CECC) |
|
Cliëntenraad Ebbe en Vloed | Cliëntenraad Ebbe en Vloed Postbus 153 3240 AD Middelharnis |
||
Cliëntenraad Nieuw Rijsenburgh | Cliëntenraad Nieuw Rijsenburgh Postbus 153 3240 AD Middelharnis |
||
Cliëntenraad Geldershof | Cliëntenraad Geldershof Postbus 153 3240 AD Middelharnis |
||
Cliëntenraad De Vliedberg | Cliëntenraad De Vliedberg Postbus 153 3240 AD Middelharnis |