Hoe lever je goede zorg aan mensen voor wie eenvoudige handelingen als aankleden, wassen, eten en drinken moeizaam en pijnlijk zijn geworden? Hoe sluit je aan bij wat ze nog wel kunnen?
CuraMare werkt vanuit hun visie op liefdevolle en persoonsgerichte zorg met de PDL methode: Passiviteit van het Dagelijks Leven. Wij vragen ons hierbij steeds af: hoe maken we het de cliënt die moeite heeft met de dagelijkse handelingen zo gemakkelijk en comfortabel mogelijk? Ongeacht zijn of haar indicatie, ziektebeeld of wonend op een appartement of woongroep.
De PDL-methode wordt gebruikt op alle woonzorglocaties en in de thuiszorg van CuraMare. Om deze methode toe te passen zijn strenge kwaliteitseisen opgesteld door de Stichting PDL, de grondleggers van deze methode. CuraMare doet er alles aan om hieraan te voldoen, zoals bijvoorbeeld PDL-gecertificeerde medewerkers.
De term PDL is ontstaan in 1984, in verpleeghuis ‘De Samaritaan’ in Sommelsdijk (nu woonzorglocatie Nieuw Rijsenburgh van CuraMare). Aanleiding was de zoektocht van zorgmedewerkers en fysiotherapeuten naar oplossingen voor passiviteitensproblemen bij verpleeghuisbewoners. Problemen bij zitten en zitvoorzieningen, wassen en kleden, transfers, maar ook aandacht voor leefbaarheid.
Zorg en fysiotherapie deelden samen hun vragen en ervaringen wat resulteerde in PDL- instructies. Deze instructies werden aan de hand van de praktijk steeds bijgesteld. Hierbij werd ook duidelijk dat PDL een benadering is die niet alleen bij psychogeriatrie maar ook op somatische verpleegafdelingen toepasbaar is.
PDL bleef niet binnen de muren van verpleeghuis ‘De Samaritaan’. Het kreeg eind jaren ‘80 landelijke bekendheid binnen de verpleeghuiszorg, gehandicapten- en thuiszorg. Dit vroeg een grotere aanpak. De instructies werden in een PDL-hand-/werkboek opgenomen en uitgegeven. Een onafhankelijk voorlichtingsbureau (Mobicare) zorgde ervoor dat PDL-middelen door het hele land bij de doelgroep kwam.
In 1992 werd de landelijke Stichting PDL opgericht die de mogelijkheid kreeg om naast publicaties, onderzoek en PR ook onderwijs in PDL landelijk te structureren. Hiermee is PDL uitgegroeid tot een erkend zorgsysteem bij allerlei vormen van passiviteit. Ontspanning en leefbaarheid voor patienten worden bevorderd; decubitus en contracturen worden effectiever voorkomen en de uitvoering van het werk voor de zorgvrager en zorgprofessional is plezierig en comfortabel.
Bron: Werkboek P.D.L. - Januari 1991
Kijk voor meer informatie op www.stichtingpdl.nl
De PDL-methode kent zeven zogenoemde factoren: liggen, zitten, gewassen worden, gekleed worden, verschoond worden, eten en drinken en verplaatst worden. Naast middelen en maatregelen speelt haptonomie (o.a. benaderingswijze, rekening houden met gevoelens), contact maken, presentie en technieken zoals handzettingen/ keypoints en middelen/maatregelen een onmisbare rol bij PDL.
Kernpunten voor het toepassen van de PDL-methode zijn bij alle factoren
Factor* |
|
|
LIGGEN |
Iemand die niet meer zelf kan draaien of van houding kan veranderen in bed, kan daar last van krijgen. Door buigstanden in gewrichten en lange druk op bijvoorbeeld stuit en hielen is de kans op decubitus groot. Preventie van ligproblemen is belangrijk. |
|
ZITTEN |
Als actief zitten en zelfstandig verzitten niet meer mogelijk is of er is sprake van onrustig zitgedrag, dan spreken we van passief zitten. Bij passief zitten kan de druk op de stuit en/of ellebogen te groot worden. Hierdoor ontstaat zitdecubitus. PDL handelingen, middelen en maatregelen zijn erop gericht om zo comfortabel mogelijk te zitten waarbij het lichaam ondersteund wordt met zachte materialen of de zitmiddelen dynamisch zijn. |
|
GEWASSEN WORDEN |
Wassen of gewassen worden is een dagelijks terugkerende activiteit. De verzorging van passieve cliënten mag gezien worden als een zinvolle activiteit waarbij alle handelingen persoonlijke en doelgerichte vaardigheden zijn. Met gerichte en doelbewuste aandacht verzorgen, maakt dat het verzorgen op een zo ontspannen en plezierige manier verloopt en hiermee wordt uiteindelijk tijd gewonnen. De PDL-was-technieken zijn er opgericht dat de zorg door één verzorgende uitgevoerd kan worden, ook d.m.v. verzorgend wassen (wassen-zonder-water-techniek). | |
VERSCHOOND WORDEN |
Verschonen betekent ondersteuning bieden aan een cliënt in verband met uitscheidingsactiviteiten, gereinigd worden na toiletbezoek of bij incontinentie het vervangen van incontinentiemateriaal (eventueel in combinatie met de kleding). Een goede lichaamsverzorging is belangrijk voor het gaaf en gezond houden van de huid en het lichaam te beschermen tegen infecties. PDL-maatregelen en middelen zijn bij verschonen onder andere gericht op comfortabele zorg ontvangen en verlenen – door 1 persoon, huidzorg en veilige transfers. |
|
GEKLEED WORDEN |
Kleding moet er niet alleen leuk uit zien, maar ook comfortabel zitten wil je je er goed in voelen. De PDL-methode formuleert vier uitgangspunten bij de factor ‘gekleed worden’. De kleding moet comfortabel zijn, gekleed worden is niet pijnlijk en inspannend, restactviteiten blijven behouden. Functionele kleding is hierbij een belangrijk gebruik. Dit kunnen bijvoorbeeld aanpassingen in reguliere kleding zijn, kleding van comfortabele stof voor meer bewegingsruimte of op maat gemaakte kleding. |
|
ETEN&DRINKEN |
Eten en drinken is belangrijk voor een goede voedingstoestand, maar ook voor sociale contacten en om te genieten van verschillende smaken. Omdat ‘smaken verschillen’, past des te meer een individuele persoonlijke benadering. Hoewel PDL eigenlijk gericht is op passiviteit, zijn de PDL handelingen, middelen en maatregelen bij eten en drinken er op gericht de cliënt zo lang mogelijk voedingsONafhankelijk te houden. Hierbij wordt een beroep gedaan op de mogelijkheden van de cliënt: zo lang mogelijk met minimale aanpassingen of volledig zelfstandig blijven eten en drinken. Bij zelfstandig eten en drinken is knoeien dankzij een zorgservet niet erg! Gezellig aan tafel en de kleding blijft schoon! |
|
VERPLAATST WORDEN |
Binnen de PDL spreken we niet over tillen, maar over verplaatst worden, ofwel: “transfers” (het Latijnse transferre betekent verplaatsen). Tillen is iemand letterlijk oppakken, verplaatsen is een mens uitnodigen tot bewegen. Er wordt uitgegaan van de restactiviteiten en bij passiviteit op een zo prettig mogelijke wijze verplaatst worden met de juiste hulpmiddelen, waarmee het ook voor de zorgverleners comfortabel, veilig en prettig werken is. |
|
*Copyright & auteursrecht beelden: CuraMare |
Werken met de PDL-methode is binnen CuraMare een vanzelfsprekend onderdeel van kwaliteitszorg en de visie op persoonsgericht zorgverlenen.
Volgens de landelijke richtlijnen voor het PDL-keurmerk, werken de woonzorglocaties hard aan de (her)certificering.
Juni 2021 ontving Nieuw Rijsenburgh als 1e woonzorglocatie van CuraMare het PDL keurmerk. Je leest er hier meer over.
Elke woonzorglocatie heeft een eigen werkgroep-PDL, die bestaat uit PDL-geschoolde zorgmedewerkers en behandelaars vanuit CuraMare Behandeling. Hun taak is onder andere
Neem voor meer informatie gerust contact met ons op.
Bekijk hier de CuraMare brochure over de PDL-methode.
Wil je meer weten over PDL, functionele kleding, een zorgservet bestellen of tips & trics voor een eigen werkgroep, of ...
Onze PDL-coördinatoren Bianca de Roos en Annet Tanis staan je graag te woord.
Stuur een mail naar pdlalgemeen@curamare.nl, dan nemen zij zo snel mogelijk contact met je op.