Bezoek
Bezoek is van harte welkom op de woongroepen. Het doet bewoners goed als partners, familie en/of vrienden langs komen. Samen met u, als bezoeker en/of mantelzorger, willen we zorgen voor het welzijn van de bewoners. Daarom zijn er een aantal bezoekregels. U vindt ze in de folder Welkom op de woongroep.
Eigen bijdrage
De kosten van uw eigen bijdrage zijn afhankelijk van uw indicatie, leeftijd, inkomen, vermogen en gezinssamenstelling. Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) berekent de eigen bijdragen voor de Wet Langdurige Zorg en de WMO. Zij zijn ook degene die het bedrag van uw rekening afschrijven. Op de site van het CAK kunt u zelf nagaan hoeveel u moet betalen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het CAK.
Extra kosten verpleeg- en verzorghuizen - tarieven per 1 januari 2025
Eten en drinken buiten de reguliere maaltijden
De kosten voor eten en drinken in het restaurant betaalt u zelf. Dit geldt niet voor vaste dagelijkse maaltijden en koffie en thee momenten ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds.
Waskosten
Wilt u kleding laten wassen op de locatie waar u verblijft? De kosten hiervoor zijn:
Kapsalon en schoonheidsspecialist
Kapsalonservice wordt in onze locaties evenals de schoonheidssalons, aangeboden door derden. Actuele tarieven zijn in de salons beschikbaar.
Extra toegangsdruppels
Elke cliënt krijgt een gratis toegangsdruppel van het appartement of de woongroep. Familieleden kunnen 1 tot maximaal 5 extra toegangsdruppels bestellen. Aanschafkosten zijn € 39,48 per stuk.
Communicatiemiddelen
Tarieven per maand
Verzekeringen
In onderstaand overzicht ziet u welke (verplichte) verzekeringen mogelijk voor uw situatie van toepassing kunnen zijn, in het geval u zorg vanuit CuraMare ontvangt. Het is belangrijk om goed te weten wie de kosten voor zijn / haar rekening neemt. In het geval van toegebrachte c.q. ontstane schade, zijn de specifieke omstandigheden van het geval onder meer bepalend voor de afhandeling.
Wat voor soort verzekering? |
Verplicht? |
Wie verzekert? |
ZORGVERZEKERING Als u vanwege uw geloof of levensovertuiging niet verzekerd wilt zijn voor zorgkosten, dan is de regeling gemoedsbezwaarden voor u bedoeld. Lees hierover meer op de website van het CAK via: www.hetcak.nl/regelingen/gemoedsbezwaarden |
Ja |
Uzelf bij uw zorgverzekeraar |
TANDHEELKUDNIGE ZORG / MONDZORG De vergoeding van deze basismondzorg valt binnen de Wet Langdurige Zorg. Voor een aantal behandelingen, zoals het plaatsen van een kroon kan een aanvullende verzekering nodig zijn. U kunt dit vooraf afstemmen met uw zorgverzekeraar. Over MondzorgPlus |
De verplichte basiszorg-verzekering vergoedt verschillende tandheelkundige behandelingen. U kunt aanvullende (niet-verplichte) verzekeringen hiervoor afsluiten. |
Afhankelijk van de situatie; uzelf bij uw zorgverzekeraar of op basis van een Wlz-indicatie. |
INBOEDELVERZEKERING In uw woning zijn aanwezig:
|
Ondanks dat een inboedelverzekering niet wettelijk verplicht is, wordt sterk aangeraden om dit wel te doen. De financiële gevolgen kunnen namelijk erg groot zijn, mocht er onverhoopt wat gebeuren. |
|
(PARTICULIERE) AANSPRAKELIJKHEIDSVERZEKERING Drie mogelijkheden zijn:
|
Nee |
|
WETTELIJKE AANSPRAKELIJKHEIDSVERZEKERING |
Ja |
Uzelf |
SCOOTMOBIEL/ELEKTRISCHE ROLSTOEL VERZEKERING |
Ja |
CuraMare |
UITVAARTVERZEKERING |
Nee |
Uzelf |
Extra kosten bij uitstel verhuizen
Zodra u in aanmerking komt voor een plaats op de locatie van uw voorkeur bij CuraMare nemen wij contact met u en/of uw contactpersoon op. Tijdens een afspraak kunt u de locatie bekijken en bespreken de zorgmedewerkers met u allerlei praktische zaken en welke zorg u nodig heeft. Overeenkomstig landelijke wet- en regelgeving moet u uiterlijk 6 dagen nadat de kamer of het appartement ter beschikking is gesteld verhuisd zijn. Als het niet lukt om binnen de aangegeven datum te verhuizen, brengen wij daar kosten voor in rekening. De kosten hiervoor bedragen € 190,- per dag. Meer informatie over deze regeling vindt u op pagina 7 en 8 van het Wachtlijst- en opname beleid langdurige zorg CuraMare.
Praktische informatie na overlijden
Na het overlijden van een naaste komt er veel op u af. We willen u daarbij zo goed mogelijk ondersteunen. Informatie over opbaren, opleveren appartement/kamer, post, nazorg, enzovoorts vindt u in de folder Praktische informatie na overlijden.