Als u zorg nodig heeft, dan komen er veel vragen op u af. Met als belangrijkste vraag, welke zorg heeft u precies nodig en waar kunt u dan terecht? CuraMare ZorgBemiddeling helpt u om de juiste zorg te vinden. Bijvoorbeeld als u
U kunt CuraMare Zorgbemiddeling bereiken op 0187 48 82 14 of via zorgbemiddeling@curamare.nl.
Om op een van onze woonzorglocaties te wonen is een indicatie nodig volgens de WLZ, de Wet Langdurige Zorg. Volgens deze wet is de zorg ingedeeld in ZorgZwaartePakketten, waarbij geldt hoe hoger het cijfer, hoe zwaarder de zorg die nodig is. Voor verblijf in een verzorgingshuis, dus om bijna zelfstandig in een appartement op een van onze locaties te kunnen wonen, is een ZorgZwaartePakket 4 of hoger nodig. Voor verblijf in een verpleeghuis, dus op een woongroep, is een ZorgZwaartePakket 5 of hoger nodig.
De indicatie voor langdurige intensieve zorg wordt aangevraagd bij het CIZ, het Centrum Indicatiestelling Zorg. CuraMare ZorgBemiddeling kan u helpen bij de aanvraag van uw indicatie.
U kunt CuraMare Zorgbemiddeling bereiken op 0187 48 82 14 of via zorgbemiddeling@curamare.nl.
Bekijk hier de actuele wachtlijst voor de woonzorglocaties.
Woont u nog geheel zelfstandig, maar merkt u dat u hulp nodig heeft in het huishouden, bij uw persoonlijke verzorging of medische hulp? Dan heeft u waarschijnlijk behoefte aan thuiszorg.
Voor thuiszorg heeft u een indicatie nodig van de wijkverpleegkundige. Deze indicatie kunt u op verschillende manieren aanvragen:
Bij de thuiszorgteams van CuraMare Thuiszorg.
U kunt de thuiszorgteams bereiken op:
• Regio Oostflakkee 06 20 70 37 15
• Regio Middelharnis 06 13 29 94 94
• Regio Dirksland 06 22 26 08 15
• Regio Goedereede 06 51 75 04 53
• Regio Hellevoetsluis 06 22 76 55 43
• Regio Brielle 06 22 55 25 41
• thuiszorg@curamare.nl
Na uw aanvraag komt de wijkverpleegkundige bij u langs om vast te stellen of u recht heeft op zorg en ondersteuning, om welke zorg en ondersteuning het gaat. We kijken met u wat u zelf nog kunt, of wat u met hulp uit uw omgeving kunt oplossen. Daarna regelen we de zorg en ondersteuning die nodig is. Thuiszorg wordt vergoedt door uw zorgverzekeraar en valt onder basisverzekering.
Voor hulp in het huishouden heeft u een indicatie van de gemeente nodig. Deze indicatie kunt u aanvragen bij het WMO-loket van uw gemeente. Voor hulp in het huishouden geldt altijd een eigen bijdrage, hoe hoog deze bijdrage is, is afhankelijk van uw inkomen. Deze bijdrage wordt vastgesteld door het CAK.
Heeft u thuis een hulpmiddel nodig, dan kunt u deze aanvragen via het zorgloket van uw gemeente. CuraMare Thuiszorg kan u helpen te bepalen wat u nodig heeft en helpt bij uw aanvraag.
Persoonsalarmering
Met onze persoonsalarmering kunt u in geval van nood met één druk op de knop van uw pols- of halszender hulp inroepen. Er zijn twee varianten:
Sociale alarmering: u alarmeert naar één van uw contactpersonen
Professionele alarmering: waarbij u alarmeert naar een medewerker van CuraMare.
Neem contact op met CuraMare Thuiszorg voor meer informatie over de mogelijkheden en kosten:
• Regio Oostflakkee 06 20 70 37 15
• Regio Middelharnis 06 13 29 94 94
• Regio Dirksland 06 22 26 08 15
• Regio Goedereede 06 51 75 04 53
• Regio Hellevoetsluis 06 22 76 55 43
• Regio Brielle 06 22 55 25 41
• thuiszorg@curamare.nl
Kunt u of uw naaste om medische redenen tijdelijk niet thuis wonen? Een tijdelijk verblijf op de afdeling kortdurende zorg in één van de woonzorglocaties van CuraMare kan bijdragen aan uw revalidatie- of hersteltraject. Tijdens het verblijf bieden wij u de zorg die u nodig heeft.
Binnen CuraMare zijn verschillende vormen van kortdurend verblijf mogelijk: Eerstelijns verblijf (ELV) en Geriatrische Revalidatie Zorg (GRZ).
In de woonzorglocaties De Vliedberg in Ouddorp en Bestenwaerd in Dirksland kunt u opgenomen worden voor een kortdurend verblijf met een Eerste Lijns Verblijf-indicatie. ELV is ‘een medisch noodzakelijk, kortdurend verblijf in verband met geneeskundige zorg, waarbij 24-uurs toezicht of zorg in de nabijheid aanwezig is, al dan niet gepaard gaande met verpleging, verzorging of paramedische zorg’. Het is een tijdelijke opname gericht op herstel en terugkeer naar de thuissituatie. Aan het begin van de opname wordt met u een ontslagdatum afgesproken die periodiek geëvalueerd wordt. De zorg wordt vergoed door uw zorgverzekeraar en valt onder het eigen risico van uw zorgverzekering.
U vindt op deze pagina meer informatie over onze ELV zorg.
In Nieuw Rijsenburgh kunt u terecht voor Geriatrische Revalidatie Zorg. Het verschil tussen een eerstelijns verblijf en revalidatiezorg is dat er bij revalidatiezorg een medische indicatie is voor behandeling door verschillende behandelaren. Bijvoorbeeld fysiotherapie, logopedie en een diëtist. In Nieuw Rijsenburgh revalideert u onder specialistische begeleiding met als doel dat u weer thuis kunt wonen met thuiszorg indien nodig. Er wordt met u, uw arts en andere behandelaren een behandelplan opgesteld waarbij gekeken wordt welk behandeltraject u nodig heeft. In het revalidatieklimaat stimuleren we u om zo snel mogelijk, veilig èn zelfstandig de dagelijkse handelingen weer uit te kunnen voeren die nodig zijn om thuis te kunnen functioneren.
U vindt op deze pagina meer informatie over onze GRZ.
Wie betaalt het kortdurend verblijf?
Tijdelijke zorg en opvang vanwege medische redenen worden betaald vanuit de basisverzekering van de Zorgverzekeringswet (Zvw). Voor ELV geldt dat de indicatie onder het eigen risico van uw zorgverzekering valt.
Naar huis?
Na uw tijdelijk verblijf keert u terug naar uw thuissituatie. CuraMare Thuiszorg biedt u desgewenst professionele zorg aan huis. Aanmelden Uw medisch specialist van het ziekenhuis of huisarts kan u adviseren om te herstellen bij CuraMare.
Aanmelden voor een eerstelijns verblijf of revalidatiezorg gaat altijd via het ziekenhuis (transferverpleegkundige) of uw huisarts.
Zodra u een indicatie voor zorg heeft en in aanmerking komt voor wonen op een van de woonzorglocaties van CuraMare, wordt u op de wachtlijst geplaatst. De wachtlijst geeft slechts een indicatie.
De wachtlijst van de ene woonzorglocatie krimpt sneller dan die van het andere. Daarnaast spelen type zorg, uw eigen voorkeuren en mate van urgentie een rol. Ook zijn er mensen die hun beurt voorbij laten gaan als er plaats is of al elders zijn geplaatst, waardoor de wachtlijst dus ‘sneller gaat'. Neem daarom altijd contact op met de zorgbemiddelaars en overleg over wijzigingen in uw situatie en de eventuele wachttijd die daarbij komt kijken en de huidige wachttijd.
Gedurende de wachtperiode begeleiden en adviseren wij u om deze periode zo prettig en verantwoord mogelijk te laten verlopen. Zo nodig bemiddelen wij voor inzet van thuiszorg of voor een andere zorgaanbieder. Zodra er een plek vrij is op de locatie van uw voorkeur nemen wij contact met u en/of uw contactpersoon op.
Onderstaand ziet u de actuele wachtlijstcijfers van de woonzorglocaties.
Nieuw Rijsenburgh | De Vliedberg | Bestenwaerd | Ebbe en Vloed | |||
Actief plaatsen | Wacht op voorkeur | Wacht op voorkeur | Wacht op voorkeur | Wacht op voorkeur | ||
Juni | 11 | 52 | 15 | 22 | 14 | |
Juli | 12 | 54 | 14 | 20 | 14 | |
Aug | 18 | 51 | 14 | 16 | 14 | |
Sep | 16 | 51 | 15 | 15 | 13 | |
Okt | 11 | 41 | 13 | 13 | 10 | |
Nov | 8 | 38 | 17 | 11 | 9 |
Wilt u meer weten over het aanvragen van zorg en een indicatie of hoe het precies zit met zorgkosten en wetgeving? Kijk dan op een van onderstaande sites:
CuraMare ouderenzorg wil verantwoorde en kwalitatief goede zorg leveren aan zorgvragers. Om dit op iedere locatie te bereiken, gelden voor de verschillende woonvormen een aantal richtlijnen (in- en exclusiecriteria). Hierin is omschreven wanneer iemand voor opname en ontslag in aanmerking komt. CuraMare Zorgbemiddeling werkt binnen de kaders van deze richtlijnen.
Download: het document in- en exclusiecriteria wordt momenteel herzien.
Als u van ons zorg ontvangt dan sluiten wij met u een zorgovereenkomst. Hierin is opgenomen welke zorg u van ons ontvangt en welke afspraken er met u gemaakt zijn.
Op de zorgovereenkomst zijn algemene voorwaarden van toepassing. De algemene voorwaarden zijn gewijzigd in modules, hieronder heeft u een overzicht wanneer welke algemene voorwaarden / modules van toepassing zijn.
Onderstaande algemene voorwaarden en modules zijn van toepassing op zorgovereenkomsten getekend vanaf 05-07-2022:
Vanaf 30-3-2021 tot 05-07-2022 waren onderstaande algemene voorwaarden en modules van toepassing op zorgovereenkomst getekend na 30-3-2021, deze documenten zijn vervangen door voorgaande documenten. De wijzigingen zijn opgenomen in dit overzicht.
Zorgovereenkomsten getekend vóór 16-11-2020 vallen onder de oude voorwaarden:
De intramurale zorgovereenkomsten getekend vanaf 16-11-2020 en vóór 30-03-2021 vallen onder de deze voorwaarden (uitgezonderd de overeenkomsten voor huishouding en dagbesteding).